Mina sjuka lilla gullunge

Rapport från sjukstugan

var ju på Vårdcentralen i tisdags och fick nytt recept på Bricanyl till Edvin och han verkade hyfsat pigg under dan Så jag trodde att det går över på någon dag det här. TJI fick jag!

I onsdags morse vaknade han med seg slemmig hosta och jättehes. Feber som steg under dan och väldigt trött. Ville inte äta eller dricka speciellt mycket heller. Sov inte mycket middag för han vaknade och hostade hela tiden. Hostade så han kräktes segt segt slem stackarn.

Han la sig för kvällen men vaknade vid tio och var jätteledsen och hade svårt att hosta för han var så tät. Och lite högre feber igen. Så jag ringde 1177 och hon sa att åk in med honom. Så halv elva åkte jag till akuten med han för att få slemlösande hostmedicin så han kan andas bättre.

Elva kom vi in och fick vänta i väntrummet till strax innan tolv. Edvin lekte och stod vi en skrivtavla tillsammans med en annan pojke och ritade. Så söta var dom.
Strax innan tolv fick vi gå till ett undersökningsrum men där ville väl inte han vara! Drog i slangar, upp och ner i sängen. Skulle ut i korridoren och gå till bilen.

Halv två kom doktorn!!! Lyssnade på han och lungorna lät bra tittade i öronen och de var lite röda. Han var så duktig min kille och satt helt still så hon kunde kolla och lyssna. Gapade när hon bad honom och kollade i halsen.

Men ingen penicilin mot öronen för det har de visst fått resttiktioner på att inte skriva ut så mycket. Och ja visst man ska inte ge penicilin för ofta och i onödan men barnen ska inte lida heller tycker jag.

Men slemlösande kunde hon ju fixa så skulle vi komma tillbaka om han fick högre feber. Fick med ett lite rör med Molipect så han kunde få på när vi kom hem. Så klockan två åkte vi hem igen och då var Edvin fortfarande vaken men han somnade rätt snabbt i bilen. :-D

Trodde han skulle sova som en stock länge på morgonen men han vaknade och hostade igen och kräktes lite och nu med högre feber. Han somnade sittandes i soffan efter att fått upp massa slem. Sen sov han i nästan 3 timmar.
Mormor kom hit på eftermiddan för att jag skille kunna åka och hämta ut medicinen. Men när jag kommer till apoteket har hon inte skrivit något recept!!!!! Jävla pucko!
Gick upp till VC och bad de skriva ett recpet och hon skulle be läkaren men hon ringde sen vid fem och läkaren hann gå innan så ingen medicin.
Ringde då till 1177 igen för att kolla om man kunde få recpet utskrivet ändå men nä det gick ju inte och man söker ju bara till akuten om det är väldigt akut.

Klockan fem somnade Edvin igen och sov till halv sju. Då hade han över 39 i feber. Ringde då direkt till akuten och sa att hon glömt skriva recept och han behöver verkligen. Inga problem säger läkaren jag pratade med då.
Så det var ju bara för Daniel att sätta sig i bilen och åka och hämta.

Inatt hade han också hög feber och sov oroligt och vaknade med 38,4 imorse så det blev en ny tur till VC med pappa. Han somnade på förmiddan och sov en stund idag också.
Öroninflammation och en kur med penicilin blev det. Sist han fick Kåvepenin fick han utslag så nu får han Ery Max istället. Lite röd i halsen också men ingen halsfluss.

Under dan har han piggnat till väldigt mycket och ätit lite grann och druckit bättre. Så nu är et nog på väg åt rätt håll. Vara hemma några dagar och få tillbaka all kraft och äta ordentligt.
Lite mindre hosta också, nu låter han som en gammal rökare när slemmet blivit lösare.

Man lider så med sina barn när de är sjuka! och ibland känner man sig mesig som går till läkaren för minsta lilla. Men jag går hellre en gång för mycket än väntar för länge så det utvecklas till något värre.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0