Snart dax för operation

Det börjar närma sig operation för min del. 1 nov ska jag operera handen. Vänster eller höger vet jag inte än men jag tror jag tar vänster först. Kommer vara nog så handikappad med bara en hand.

 

Karpaltunnelsyndrom / Översikt

Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan farligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handen. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Det kan till exempel bero på
  • senknutor eller inflammerade senhinnor
  • inflammerade leder eller artros i handen
  • att vätska samlats, på grund av till exempel hormonförändring.

Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerver och muskler skadas. Karpaltunnelsyndrom kan också innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.





Och ja funlig är jag. Ibland kan jag inte ens greppa ett mjölkpaket utan det vara slinker genom handen. Det känns som händerna inte hänger med när man försöker röra dom.

Värst är på natten när man vaknar av att hela handen somnat. Tar man på handen så känns den jättetjock. Konstig känsla.

Så det ska bli skönt att få bort domningarna. Sen hoppas jag att smärtan i händerna och fumligheten försvinner snart också.

Värsta är väl att gå tillbaka och jobba med samma igen då jag tror att det är jobbet som gett mig besvären. Alla monotona rörelser i kassan. Har haft ont länge.

Men nya jobb som man har chans att få växer inte på träd så i dagens arbetsmarknadskris är jag glad att jag överhuvudtaget har ett jobb. Och jag trivs ju ändå med jobbet.

Men när man känner att kroppen redan börjar protestera så blir man ju lite rädd vilka besvär som kommer sen.

och mina vänner!

Glöm inte att köpa Rosa Bandet och stöd kampen på bröstcancer!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0